12 Eylül 2015

Evde Domates Konserve Yapımı

         


              İlk defa geçen kış yapmayı denediğim 15 kg domates sos,5 kg kapya biber salçası konservelerim ve buzluğa attığım sebzelerle kışı geçirmiştik.Hatta yaptığım konserveler havada patlamıştı,yetmemişti.Geçen sene organik domates ve biberlerle konserve yapmıştım.Bu sosları kışın bütün yemeklerde kullandım.Hazır salçalara bile hiç ihtiyacım olmadı.Soğuk ve karlı havalarda 5 dakikada domates çorbam hazır.Yapımı çok keyifli ve bir o kadarda meşakkatli olduğu için bu sene kocamıda çalıştırdım.Aramızda iş bölümü yaparak ve günlere bölerek üç günde konservelerimizi hazırladık, ikimizde yorulduk ama çok keyif aldık.
Kışın kullanmak üzere Kuzey için hazırladığım minik buzdolabı poşetlerine ayrıştırdığım bal kabağı,bamya ve tazeden ayıkladığım barbunyalar vardı.Ve ayrıca ayıklayıp buzdolabı poşetlerine ayrıştırdığım dolmalık biberlerde zamanımın olmadığı acil durumlarda yemek yapmak üzere buzluğa attıklarım arasındaydı.
Bu sene daha fazla domates ve kırmızı kapya biber aldım.Domates sos yaptım ve tabii kırmızı biberleride konserveledim.
              Bu sene Kuzey için köylü bir teyzenin kendi tarlasında yetiştirdiği domateslerden 15 kg kadar aldım.Yaz domateslerim organik olsun isterseniz konserve için fazla miktarda aldığınızda maliyet biraz artıyor.O yüzden ben bu sene domatesleri kendimiz ve Kuzey için olmak üzere ikiye böldüm.Böylece maliyeti düşürdüm.
               Domatesler için yarım kg'lık, biber sosları içinse 250 gr'lık kavanozları tercih ediyorum.Kullanım açısından kolaylık sağlıyor.Zaten bir kere bu kavanozları alınca yıllarca aynı kavanozlarla idare edebilirsiniz.Sadece her seferinde yeni kapak almak yeterli oluyor.



Domates konservesinin yapım aşamasına gelelim;

yukarıdaki fotoğrafta gördüğünüz kasa köylü teyzeden aldığım yaklaşık 13 kg domatesler.Çok ince kabuklu olduğu için soymadım ve sadece üst çekirdeklerini aldım,çürük kısımlarını ayıkladım ve yıkadım.


sonrasında ikiye üçe gelişigüzel keserek tencereye koydum ve rondodan geçirdim.Çok fazla suyunu bırakmaması için rondodan geçirirken biraz parçalı bırakabilirsiniz.Ben soymadığım için kabuklar gözükmeyince dek bu şekilde rondodan geçirdim.


Tencereyi ocağa alarak kaynayıncaya dek pişirdim ve kaynadıktan sonra hepsi için 3 tatlı kaşığı kaya tuzu ilave ettim.Bu arada domates kaynarken diğer bir ocakta kavanozlar ve kapaklar için bir tencere ayarlamalısınız.Kavanozları kapaklarıyla birlikte derin bir tencerede bir kaç dakika suda kaynatmak yeterli. Suyun içinde kaynayan kavanozlardan alıp en üstte 2 parmak boşluk kalıncaya dek sosu dolduruyoruz.Kavanozların kapak kısımlarını havlu kağıtla sildikten sonra yine sıcak haldeki bir kapağı kurulayıp kavanozun kapağını kapatıp ters çeviriyoruz.
Aslında bu işin en ince kısmı burası....

Ters çevirme işlemini yaptığınız yeri temiz beyaz bir havlu sermek kavanozlarda herhangi bir akma sızma varmı görmek açısından önemli...
Ben bütün kavanozları bu şekilde kapatıp ters çevirdikten sonra üzerine kalınca bir şeyler örterek yavaş yavaş soğumaya bırakıyorum.
Soğuduktan sonra ters çevirip güneş almayan bir yere kaldırabilirsiniz.
Bu arada kapakları tek tek kontrol ediyorum.İçine çöktüyse ve akma/sızma gibi sorun gözükmüyorsa konserveleriniz tutmuş demektir.



Bu rio domatesleri kgmı 1 liradan 25 kilo olmak üzere aldım.25 kg domates 25 lira bence süper. Hatta daha ucuza bulmak bile mümkün.Yalnız bu defa kalın olduğu için kabuklarını ayıkladım.Kabukları ayıklama işlemi gözünüzü korkutmasın.Altına bıçakla alt kısımlarına çapraz çizik atıp kaynar suya atınca bir kaç dakika içinde kabukları kolayca çıkıyor.Yine rondodan çekip bu sefer hepsini dev bir tencereye alıp kaynattım.25 kiloyu tek bir tencerede kaynatmak zamandan kazanmamı sağladı.Kabuk soyarken kaybettiğim zaman buradan kazanmış oldum.Aynı şekilde konserveleri doldurup ters çevirdim.Ertesi gün soğuyana kadar beklettim.

Bence konserve yapmak için en iyi zaman Eylül ayı.Yağmurlu bir günde evde yapılacak en güzel aktivite.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

gitmeden bir şeyler karalayın :)


E.KILIÇ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...